Första mötet!

Det var kvällen innan midsommar och vi klämde in en första träff!

Först lite fördrink i solen med allmänt lajvprat (senaste lajven, vem som tyckte vad och inte). Under matlagningen kom sedan post-itlapparna fram. Post-itlappar kan vara det viktigaste redskapet i lajvarrangerande någonsin… Möjligen delad förstaplats med koffein/tein. Grundvisionen hade vi redan dragit men det gällde att både titta bakåt; varför vill vi göra det här samt vad är själva grunden och vad är mer eller mindre viktig yta som kan offras vid behov. Sen brainstorma fritt framåt, vad vill man ha om man får drömma, både vad gäller smått och stort, detaljer och övergripande teman. Alla idéer fick en liten post-it, så att man snabbt kunde bevara tanken, få översikt och gå vidare. När man har fått tänka fritt en stund är det dags att tänka rätt sen och börja bena ut hur visionen kan bli verklighet. Lokal, budget och tidsplan brukar vara viktiga grundstenar man inte kan vara utan. Vilken lokal man hittar kan komma att påverka budgeten, budgeten kan komma att påverka tidsplanen som i sin tur kan omkullkasta ens lokalplaner… Kort sagt, tänk brett och var flexibel för inget kommer bli som det ser ut på skrivbordet. Men det är viktigt att ha en plan att utgå ifrån, så att alla är med på samma tåg så att säga. Här är vi långt ifrån färdiga, snarare lite blandade uppslag och tankar som ska kollas upp till nästa gång.

Sen var vi framme vid glassdrinkarna på choklad, banan och rom… Och de riktigt bra idéerna!

Bild
Inte för att vi vill jaga fram någon slags alkoholkutur men… Sip Happens.

Innan vi drog hemåt i sommarnatten pratade vi lite om hur vi kommer sköta vår kommunikation. Man kan prata via mejl, chatt, FB, samtal, en annan mejl, sms… om man inte har en designated place är det lätt att det blir virrigt och information blir utspridd och svår att hitta. Vi beslöt att kommunicera främst genom gmails chatt (då vi alla tre har gmail), samt använda ett digitalt arbetsbord för att hålla ordning på idéer och att-göralistor. Vi valde att använda trello.com som jag använt förut och Annica träffat på. Det finns många snarlika program att välja mellan. Att det är gratis, lätt att använda och går att koppla till google docs var fördelarna som gjorde att just trello blev valet för oss.

Och så beslöt vi att vi borde göra en blogg om vårt arbete. Et voilá!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s