Andra uppstartsmötet

Det andra mötet blev av och många kloka tankar tänkta trots ökenhetta över staden.

Eftersom sommartider innebär en hel del resande fram och tillbaka blev det två samlade arrangörer och en via Skype, men det funkade oväntat bra. Kanske hade det varit ännu bättre med en till dator/laptop på plats, så att vi alla hade kunnat arbeta simultant, men man kan inte få allt här i världen.

Mötet kretsade mest kring de praktiska frågorna som börjat bli lite av ett moment 22; det är svårt att veta vilken lokal vi kan ta förrän vi har en budget, det är svårt att söka pengar förrän vi vet vilken stad lokalen ligger i och därmed svårt att veta hur budgeten kommer se ut… I det här stadiet gäller det mest att ha många trådar ute. Undersök alla möjliga lokaler och gör planer för med och utan extra pengar.

Drömlokalen till Understockholm som vi efter mycket om och men inte fick hyra. Men kanske var det best som det blev?
Drömlokalen till Understockholm som vi efter mycket om och men inte fick hyra. Men kanske var det bäst som det blev?

Lokal

Några olika möjligheter har dykt upp, men vi fortsätter tråla brett. Vissa lokaler vet vi inte vad de kostar eftersom folk är på semester och INTE SVARAR PÅ MEJL! :O Ja, det är bara att träna på sitt tålamod och acceptera att Sverige går på sparlåga under juni-augusti.

Vi har börjat göra en enklare översikt där vi skriver in alla möjliga lokaler i samma dokument för att kunna jämföra hur väl de svarar mot våra behov, kostnader och andra för- och nackdelar.

En lokal som jag själv blev alldeles förälskad i kom det svar från… och min reaktion blev något i stil med “30 LAXAR?!”

Skyddsrummet. Drömlokalen denna gång.
Skyddsrummet. Drömlokalen denna gång.

Söka pengar?

Många lajv går utmärkt att genomföra helt på deltagarnas avgifter, det är kanske tillomed att föredra på många sätt, men vissa lajv har behov och en vision som kräver extra tillskott utifrån för att inte deltagaravgiften ska behöva bli omöjligt hög. Detta kan man få från t.ex. fonder, stipendier och sponsorer. Att söka sådana pengar är dels väldigt tidskrävande och när du väl fått dem har du ganska tunga krav på dig att lajvet genomförs… Vi tror att vår lajvidé skulle kunna få ekonomiskt stöd från bla. Stockholm Stad, men det förutsätter att vi använder en lokal som ligger i Stockholm, och de lokaler vi hittat hittills i Stockholm är dyra.

Samarbetspartners

Vi har iaf beslutat att skriva ihop en ansökan och få iväg i september – den ansökan kommer antagligen ta större delen av vår arbetstid fram tills dess.

Troligen blir det ett alldeles eget blogginlägg om det här vad det lider.

Framförallt om man vill söka pengar, men även annars, är det bra att tänka på om det finns möjliga samarbeten där ute i form av andra föreningar, organisationer och företag. Vilken form samarbetet tar kan vara olika; sponsor, hjälpa varandra att synas, utbyte av erfarenheter eller arbetskraft. Kanske att ett företag låter dig låna en lokal gratis mot att deras logga får synas på hemsidan. I vilket fall ser det ofta bra ut med ett projekt som har flera samarbetspartners, det tyder på seriositet och signalerar till myndigheter du vill söka pengar från att det här inte bara är tre friflygande galningar.

Minilajv?

Vi pratade inte bara praktiskt! Vi pratade också om möjligheten att hålla ett minilajv som utspelar sig i samma värld och på samma tema som lajvet vi ska arrangera. Dels blir det en form av marknadsföring men också en möjlighet att sprida den tanke vi vill väcka med vårt lajv lite bredare än bara till våra deltagare på det större arrangeanget. Vi spånade lite på historien vi ville berätta, vilken form som var bäst och hur vi skapar “rätt sorts ångest”. Man vill beröra sina deltagare utan att de ska känna sig kränkta som spelare, det kan ibland vara en illasinnad balansgång.

Tanken är att sätta upp minilajvet några gånger under perioden fram till det stora lajvet, tex. på Stockholm Scenariofestival, Grenselandet, Lajvfabriken, Prolog och liknande samlingspunkter för lajvare.

kaffe

Nya datum för träffar

Ja, glöm inte en sån enkel sak som att sätta upp datum för nästa träff! Kalendern blir full väldigt snabbt…

Och för er som börjar hytta med näven i luften och skandera “Men för bövelen! Tala ur skägget! Avslöja vad det är för lajv ni ska arrangera!” vill vi bara säga: Det kommer. 😉

2 reaktioner till “Andra uppstartsmötet”

  1. Jag tror att det kan vara svårt med Kulturstöd. Jag var på ett möte med dem för Suffragetts räkning, och summan av det var att kulturstöd bara ges till ”kulturarrangemang med hög kvalitet” där en av de orubbliga förutsättningarna för att räknas som det är att det är professionella människor som får betalt för det som de gör som anordnar arrangemanget. Så en teater kan få bidrag om den betalar professionelal skådespelare och regissörer, men en amatörteater kan inte få bidrag.

    1. Jao, jag vet inte om de ändrat policy, men vi fick bidrag från dem för att arrangera Understockhom: Den Fytande Marknanden. Dock måste vi ju i så fall hitta en lokal i Stockholm.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s