Om anonyma djur och kommunikation.

Ett arrangörskolletkiv behöver ha ett catchy namn. På terminens första möte hände det sig att denna arrangörsgrupp hittade sitt namn, och det tack vare teknikens under och googles outgrundliga vishet. Möt sålunda arrangörskollektivet Uttern, Bävern och Orangutangen. Hej.

Det föll sig nämligen att vi satt och redigerade en tidsplan – helt klart en brahagrej för arrangemang – i förut prisade google docs då nedanstående information om vilka det var som redigerade kom upp:

Tre identiteter; Anonymous Beaver, Anonymous Otter och Anonymous Orangutang. Vem som var vem var liksom givet. Så det är tydligen vi.
Tre identiteter; Anonymous Beaver, Anonymous Otter och Anonymous Orangutang. Vem som var vem var liksom givet. Så det är tydligen vi.

Att sätta upp en tidsplan gör att en massa andra saker kommer upp. Till exempel det här med hemsida, vilket föranledde en bra diskussion om kommunikationsstrategi för lajvet. Det finns så många kanaler att välja på, utom hemsida och så givetvis en mailadress kan man ha ett forum, en FB-sida, eller grupp, eller ett event, och så dessa eviga google docs. Visa av erfarenhet vet vi numera att mer kanaler inte alls alltid är bättre. I arrangemanget UnderStockholm körde vi på epost, hemsida, wiki, FB-grupp och småningom ett FB-event, och därtill google docs, där somlig info också låg i dokument på FB-gruppen (men inte i eventet) – och här någonstans inser den kloke läsaren att det kan bli lite svåröverskådligt. Så, hur ska man göra? De olika medierna har sina olika fördelar och nackdelar och användningsområden. Låt oss spalta upp lite:

En hemsida är ett mycket bra ställe att samla information på och hänvisa till. Informationen finns kvar (förutsatt att inget kraschar) och det går att föra till ny information efter hand. Man kan använda den till att dela sin estetiska vision med hjälp av layout och bilder. Det gäller att klura lite på upplägget på hemsidan så att det går lätt och logiskt att surfa sig fram till den info man vill ha. Däremot är en hemsida inte interaktiv utan ganska mycket programmeringsjobb. Den ger alltså oftast möjlighet till envägskommunikation, från arrangörer till läsare (vilket i och för sig kan vara något bra). En hemsida ska vi skaffa och numera står det med på vår tidsplan när den ska lanseras. Ni lär bli varse!

Epost måste man såklart ha. Här finns information kvar och är sökbar, men inte transparent; dvs andra deltagare får inte automatiskt del av den informationen som skrivs här. Bra, och kanske också lite dåligt.

Facebook är bra för att det är där folk ändå är, inga andra registreringar och inloggningar krävs. Det är däremot dåligt för att man kan försvinna i det allmänna bruset, och även inne på en viss FB-sida försvinner information neråt i feeden. Det är alltså lämpligt för korta meddelanden som kan länka vidare till information, till exempel att berätta att en hemsida är uppdaterad eller att det är hög tid att anmäla sig. Det är också bra till kommunikation mellan arrangörer och deltagare och deltagare emellan. Det är transparent och alla kan se vilka tidigare diskussioner som förts, förutsatt att man scrollar ner i feeden. Det går också att dela bilder och dokument. Ska man då ha ett event eller en grupp eller en sida? En sida valde vi bort ganska fort, den har sämre möjligheten till interaktion och vi ska ju ändå ha en riktig hemsida. En grupp är bra för att den är lätt att hitta i FB-menyn på vänsterkanten och man kan se där om det har hänt något nytt i gruppen, om än inte vad. Man kan också samla dokument, även om jag personligen tycker det är svåråtkomligt. Ett event är bra för att det hamnar i kalendern och för att man kan få någon sorts hum om vilka som tänker komma (å andra sidan vet alla att ett FB-ja inte är ett riktigt ja). Det är också svårare att se om det hänt något nytt på sidan. Vi beslutade oss till sist för att börja med en grupp och vid behov göra ett event också.

Förr var forum en vanlig metod för interaktiv kommunikation. Det är mer strukturerat än FB och det finns en möjlighet att söka ibland inläggen och att göra olika trådar tillgängliga för olika människor. Däremot finns det en stor risk för pepp-död när man loggar in på ett helt tomt och tyst forum, och motsatsen kan också bli ett problem med folk som inte orkar hänga med när det skrivs hundra inlägg om dagen. Dessutom kräver det lite jobb att sätta upp. Vi kommer att använda oss av FB istället, trots dess brister, men vid längre projekt och kampanjer kan forum vara bra.

Det här med google docs är jag inte säker på som kommunikationsstrategi. Det borde gå bra för deltagarmedskapande med arrangörsövervakning till exempel gentemot grupper av deltagare, där alla gruppdeltagarna har tillgång till dokumentet och kan skapa innehållet tillsammans.

Wiki är ett annat sätt att ha deltagarmedskapande och fungerar fantastiskt för det på ett mycket inspirerande sätt. Däremot kan det bli svåröverskådligt, och kräver att arrangörerna håller lite koll på det som deltagarmedskapas, så att det stämmer med visionen.

Utskick är en gammal hederlig metod för informationsspridning. Återigen envägskommunikation, men väldigt tydlig och lätt att ta till sig i och med att den är samlad. Utmärkt för både pepp och praktisk info, men man bör nog inte spamma sina deltagare med för många. Vi tror på tre, ett med pepp för att bekräfta din anmälan, ett med mythosinfo och lite praktiskt och slutligen nära inpå lajvet ett med ren praktisk info.

En annan sak som kom upp under mötet är hur man ska skapa och förmedla roller, men det får bli ett ämne för en framtida blogpost. Utöver allt detta fortsatte vi diskutera samarbeten, lokaler och möjliga pengakällor. Vi delade upp de tre områdena mellan oss, i alla fall för två veckor framöver; uttern på bidragsansökningar, bävern på samarbetspartners och orangutangen på lokalfrågan, så kan vi byta uppgifter sedan då vi börjar känna frustration eller leda. Mitt i detta kom vi på en episk idé till nordiskt samarbete, hoppas våra nordiska vänner är pepp!

Vi diskuterade också om man ska dricka champagne ur skor och isåfall när. Så kan det vara när uttrar, bävrar och orangutanger möts. Hopperligen är vi bättre lekkamrater än dessa uttrar och bävrar:

vid pennan,
er anonyma utter

PS. Vi vill också passa på att flagga för att på söndag får vi äran att publicera ett gästblogginlägg från arrangörerna till Suffragett, som berättar om hur de lyckades med stordådet att få hålla lajvet på Hallwylska. Hur coolt är inte det!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s