Finansiering av lajv, Del 2

Här kommer den andra delen av Anna Westerlings artikelserie om att söka finansiering till ett lajvprojekt! Läs och inspireras!
Första delen hittar du här.

Hur gör du?

Så med denna kunskap om hur fonder fungerar, hur ska du nu se till att få finansiering till ditt lajv? Det går till genom tre steg, som med ofta görs parallellt. Du ska hitta ditt koncept, läsa på och slutligen skriva ansökan.

pengar 2

Hitta ditt koncept

Nu är vi i den tidiga fasen av skapandet av ditt lajv. Vad gör du lajv om, vad vill du uppnå? Vad är syftet och hur kan du matcha, och eventuellt vrida det syftet lite för att matcha de fonder du vill ha finansiering av? Varför ska de ge dig pengar? Detta kan inte vara något som är lite löst påklistrat, det kommer att märkas utan måste vara förankrat i hela arrangörsgruppen.

Läs på!

Det finns många olika fonder, varav de flesta har hemsidor där man kan läsa vilka syften de vill uppnå och vilken typ av projekt de stöttar. Googla därför och läst på de olika fonderna. Ofta så tipsar fonder också om andra stödgivare på sin hemsida, till exempel har Innovativ kultur en omfattande lista.

Kolla också upp deadlines, ofta har fonder utlysningar två gånger per år så det gäller att ha lite framförhållning så att man inte missar att skicka in.

Skriva ansökan

När du har hittat dina fonder du vill söka hos så är det dags att sätta sig och skriva ner din ansökan om varför just ditt projekt ska få deras stöd. De flesta fonder har instruktioner på sin hemsida om vad de vill att din ansökan innehåller. Vissa har även gamla ansökningar du kan ta inspiration av. Du kan även låna gamla ansökningar av Sverok, eller be vänner och bekanta att få se eventuella ansökningar de har skrivit.

Oavsett fond så ska alla ansökningar innehålla fem viktiga element:

1) Bakgrund

2) Vision

3) Genomförande

4) Långtgående effekter

5) Redovisning

Bakgrund

Du börjar ansökan med bakgrunden, det är själva problembeskrivningen som vi vill att ditt lajv ska lösa. Det kan vara en problembeskrivning som ser ut som följer:

”I dag har lajv i Sverige stagnerat, det är samma typ av arrangemang som görs igen och igen för och av samma människor. Det leder till en inavlad klick och det är ett problem.”

I bakgrunden bör du också förklara vad lajv är eftersom alla inte vet det. Om du likt ovan hävdar att utvecklingen har stagnerat så bör du också ge en kort redogörelse om lajvs utveckling och vad du har för grund för att påstå det. Det handlar ju om att de som bedömer ansökan ska kunna förstå och hålla med dig i din problembeskrivning så de förstår varför det är så viktigt att de måste ge dig stöd.

Din problembeskrivning ska ju också vara anpassad till den fond du söker hos, så att den stämmer med de problem just fonder ger stöd för att lösa.

pengar 4

Vision

I din vision löser du de problemen i du målar upp i bakgrunden. I exemplet ovan så kan du säga;

”För att öka mångfalden av arrangemang så vill vi bjuda in 3 kända konstnärer som ej är lajvare att skapa 3 olika interaktiva arrangemang. De ska vara Josef Fares, Anna Odell och Susanne Osten. Dessa personer är valda på följande grunder…

Detta kommer skapa en behövlig vitamininjektion som kommer att förnya lajv i Sverige. Deras varumärke kommer också att dra in nya människor för att vi ska få in nya spelare som kommer bidra med nya spännande berättelser”

Här får du gärna bli lite bombastisk. Det är ju ditt svar på hur du ska lösa alla de hemska problem du målade upp i början, och på hur allt kommer att bli fantastiskt bara du får göra ditt projekt.

Genomförande

Nu ska du berätta hur du tänkt dig att arrangemanget ska gå till rent praktiskt. Det är allt från logistik, tidsplan, budget, organisation, marknadsföring samt samarbetspartners. Många gör misstaget att gå direkt på genomförande i början av sin ansökan, men det kommer alltså först mot slutet när du berättat om bakgrunden till varför du ska göra det.

Budget och tidsplan

En budget och en tidsplan är en uppskattning av din planering just nu. Det behöver alltså inte bli exakt så i slutet, oväntade saker kan förekomma och de vet även fonder om. Att du redovisar budget och tidsplan handlar om att de ska bedöma om projektet är trovärdigt att genomföras som du planerar, så att de inte ger sitt stöd till något som inte blir av.

pengar 3
se upp så att budgeten inte innehåller några oförutsedda slukhål.

Exempel på punkter i en kostnadsbudget:

•         Lokal

•         Mat och dryck

•         Rekvisita

•         Transport

•         Marknadsföring

•         Revisor

•         Övrigt

Exempel på punkter i en tidsplan:

•         Lokal bokad

•         Anmälan öppnar

•         Marknadsföringssatsning

•         Anmälan stänger

•         Lajvet

•         Redovisning

På intäktssidan i budgeten så anger du också vad mycket du söker från fonden. Även om du inte fått dem än så ska du räkna med dem så att din budget alltid är balanserad. Generellt för de flesta fonder gäller att de inte finansierar mer än 50% av ditt projekt, så du kan därför inte söka mer än halva budgeten av dem. Du kan även ange andra fonder du sökt från på intäktssidan, även om du inte vet om de beviljat din ansökan heller. Men om du fått en ansökan beviljad är de förstås bra att skriva ut. Eftersom fonder vill stötta bra och stabila projekt så gillar de generellt att även andra fonder har gått in och stöttat projektet då projektet har större sannolikhet att bli av då. Därför är första bidraget viktigt.

Organisation

Under organisation så handlar det om att beskriva vilka ni och hur ni arbetar med detta. Igen är det för att skapa trovärdighet, att ni verkar kunna genomföra detta. Det kan också vara bra att lägga med korta CV:n för de inblandade.

Marknadsföring

Marknadsföringsplan brukar vara viktigt för att de ska kunna veta hur ni ska göra för att få deltagare till ert projekt, så att det verkligen blir av. I den kan ingå att ni ska besöka Prolog, Knutpunkt samt arbeta med sociala medier etc. Med andra ord det som de flesta lajvarrangörer redan gör, se bara till att skriva ner det.

Samarbetspartners och rekommendationsbrev

Samarbetspartners är bra för att det ger er trovärdighet, speciellt när det handlar om små och för fonder okända lajvföreningar. I exemplet ovan, om att bjuda in kulturpersonligheter för att arrangera lajv så skulle ett samarbete med till exempel Kulturhuset och Konstfack skapa tyngd. Det bevisar att de är med på detta, och tror på det, och kommer se till att det blir av.

Man kan också be folk att skriva rekommendationsbrev. Det kan till exempel vara:

·         En arkeolog från riksantikvarieämbetet som förklarar varför ens lajv är intressant och viktigt för att förstå historien.

·         En dramaturg från riksteatern som förklarar varför ens lajv är utvecklande för teatern.

·         Ordförande i Sverok som säger att detta är viktigt för lajvhobbyn.

·         En spelforskare som uttrycker varför detta är så intressant.

Igen handlar det om skapa trovärdighet, att andra människor från helt olika perspektiv förklarar varför det är viktigt för dem att ditt arrangemang genomförs. Dessa brev ska personerna skriva själva, efter förklaring av arrangemang från dig, men vid behov kan man ibland hjälpa dem på traven med lite stödord.

Långtgående effekter

När du nu skrivit nästan hela ansökan med problem, vision och genomförande så har du bara en sak var. Vad händer med effekterna och lärdomarna av lajvet efter att det är slut? Här ska du förklara hur ni tar till vara på dem. Ska ni ge ut en bok, starta upp en websida eller hålla en workshopsserie, eller hur tänker ni ta till vara på lärdomarna? Det kan också vara så enkelt som att ni planerar att skriva en artikel i till Knutpunktsboken och hålla en workshop på Knutpunkt och Prolog för att sprida budskapet. Allt är beroende på skala på lajvet.

Denna punkt kan ibland stå som dokumentation också.

Redovisning

Efter att hela projektet är klart så ska ni redovisa tillbaka till fonden om hur ni använde deras stöd. Fonder har ofta ett formulär för redovisning som det är bara följa. Det handlar om att ni ska berätta om hur ni möte de mål ni satte upp i er ansökan, samt redogöra för budgetutfall och er dokumentation av projektet. Det kan vara så att det inte blev exakt som ni sa i er ansökan, och det är ofta inga problem så länge ni har hållit er till er vision och kan motivera hur de val ni gjort följt den visionen.

Om man har sökt pengar och projektet som inte blir av går bra att lämna tillbaka pengarna. Har man fått pengarna och skickar sedan inte in en slutredovisning så kan man bli återbetalningsskyldig.

Vill du friska upp minnet? Då hittar du första delen av Annas kurs i finansiering av lajv, om fonder, föreningar och syften här, och tredje delen, som fokuserar mer på exakt vilka bra fonder det finns, hittar du här.

2 reaktioner till “Finansiering av lajv, Del 2”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s