Eftersamtal – en guide för arrangörer

Inspirerat av det engelska blogginlägget Debriefing Intense Larps 101 av Eirik Fatland. Alla blogginläggen finns även i en PDF-fil här: arrtankar-eftersamtal-for-lajv.

Efter man gått offlajv efter ett lajv väljer många arrangörer att hålla någon form av organiserat eftersamtal. Det innebär att man ger spelarna  en chans att sätta sig ner och prata av sig off efter lajvet på ett organiserat sätt. Eftersamtal kallas även debriefing på många lajv, men jag föredrar att använda termen eftersamtal för att inte blanda ihop det med psykologiska debriefings.

Det här en en guide för hur man kan arrangera ett eftersamtal för lajv och riktlinjer för hur man gör det på ett schysst sätt. Det här är de upplägg jag själv brukar använda, oftast funkar det bra, men det är en metod jag hela tiden arbetar om.

Sno gärna riktlinjerna och inspireras gärna, men var inte rädd att anpassa mina råd så det passar dig och dina arrangemang. Det gör jag själv hela tiden. Jag ändrar frågor och upplägg utifrån vad jag får för feedback från spelare, och vad för behov olika lajv har.

Men oavsett vad du gör, kom ihåg att eftersamtal inte funkar för alla, så det är viktigt att det är en frivillig aktivitet.

Denna guide är indelad i fyra avsnitt

Du kan även läsa mer om Positiv feedback-rundor här.


elindalstal_avlinnwikman
Elin Dalstål under ett Eftersamtal. Fotograf Linn Wikman.

Författare: Elin Dalstål. Elin skriver mycket på Gaming As Women. Hon är en aktiv lajarrangör som också arrangerar lajvkonventet FjällCon.
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-DelaLika 4.0 Internationell Licens.

 

Kommentera

