Positiva feedback-rundor

Positiva feedback-rundor är en övning som man kan göra efter lajv, antingen på arrangörens initiativ eller på deltagarnas initiativ. Övningen ger alla som vill delta ett tillfälle att både få och ge positiv feedback kring spelet. Positiva feedback-rundan erbjuder en möjlighet för deltagaren att växa som lajvare och att skapa en schysst spelkultur som stöttade och kommunikativ. De funkar också som ett redskap för att lära sig få och ge feedback. I det här inlägget kommer jag beskriva hur positiva feedback-rundor går till och jag kommer också besvara ett par vanliga frågor kring övningen. Man kan använda positiva feedback-rundor efter lajv, blackbox-scenarion, bordsrollspel och massa andra tillfällen.

Positiva feedback-rundor

Tidsåtgång. Minst 30 minuter.
Gruppstorlek: 5-6 deltagare

Introducera övningen

Positiva feedback-rundor är alltid en frivillig övning. Fråga alltid vilka som vill vara med och respektera de som tackar nej. De som vill delta sitter ner i cirkel så att alla kan se varandra. Man kan sitta runt ett bord, på golvet, eller lite blandat så länge alla kan få ögonkontakt om de vill. Introducera och presentera övningen, speciellt om någon är ny och inte gjort det förut.

Övningen kan presenteras så här: Under positiva feedback-rundor så sitter en person tyst, medan resten av gruppen ger positiv feedback till den som sitter tyst. Efter en stund går turen över till nästa person och den är den tur att sitta tyst.

Börja genom att bestämma vem som ska börja sitta tyst och få positiv feedback. Jag rekommenderar att antingen slumpa någon, eller fråga om någon är villig att börja. När man bestämt det är gruppen redo att köra igång.

Dörren är alltid öppen

Under rundorna är det helt okej att när som helst, utan att förklara sig, lämna gruppen. Det är okej om man vill komma tillbaka efter en stund. Det är också helt okej att sitta kvar och svara “Pass” när det är ens tur. Ingen behöver prata om de inte vill. Man kan tacka nej till att få positiv feedback, eller avbryta om man blir för obekväm under rundan.

Att ge positiv feedback

När man ger någon annan positiv feedback under den här övningen är det viktigt att man håller det så konkret som möjligt. Prata om saker som görs, inte om egenskaper någon har. Hitta saker spelaren gjorde;  handlingar, scener, saker de sa, kroppsspråk, hur snyggt rollen var kostymerad med mera. Att säga ”Du har bra inlevelse” är intetsägande. Det säger så mycket mer om man är konkret och säger ”När du slängde dig ut från toan och skrek trodde jag att du var sårad på riktigt”.

Ge de andra spelarna positiv feedback om saker de gjorde, saker rollen sa, vilka fantastiska scener de skapade, djärva saker de gjorde, rollens kroppsspråk, hur deras utrustning passade rollen och så vidare. Koppla allt till handlingar och saker de gjort. Var konkret. Ibland kanske man själv är trött och kanske inte orkar säga så mycket. Det är okej men försök ändå vara så konkret som möjligt.

Under den positiva feedbacken får alla prata till punkt utan att bli avbrutna. Alla ska få en chans att prata, men däremot behöver man inte hålla någon strikt talarordning. Man behöver inte fördela ordet i tur och ordning. Någon kanske nämner en scen de tyckte var bra, som någon annan också vill berömma, varpå en tredje kommer på något och hakar på med en helt annan sak de vill berömma, osv. Så länge ingen blir avbruten och talutrymmet fördelas ungefär lika så får folk prata i vilken ordning de vill. Det helt okej att ge flera komplimanger och låta ordet gå fram och tillbaka.

Var inte rädd att återupprepa de någon annan sagt. Om någon sa något bra du höll med om, säg att du håller med, och berätta i dina egna ord vad du också tyckte var bra med det. Det hjälper den som får feedback att höra att många gillade samma sak.

Att ta emot positiv feedback

Den spelare som tar emot positiv feedback måste sitta tyst. Spelaren får le, göra gester och svara på feedbacken med hjälp av sitt kroppsspråk om hen vill, men får inte svara eller kommentera feedbacken verbalt. (Att använda teckenspråk räknas som fusk.) Det här är viktigt: personen som får feedback får inte svara eller säga något medan det är deras tur att ta emot feedbacken.

Nästa persons tur

När det verkar som gruppen börjar bli klar med att ge en person feedback, eller tiden börjar rinna iväg så ställer man frågan: “Har vi mer feedback vi vill ge X nu eller är det dags att gå vidare till nästa person?” Om det inte kommer någon mer feedback så går man vidare till nästa person. Finns det fler saker så ge spelaren feedback en stund till, men börjar tiden dra iväg så säg till att nu måste man gå vidare för att hinna med alla. Det är viktigt att alla får ungefär lika mycket positiv feedback. Jag tar upp tips på hur man ser till det senare i artikeln.  

När gruppen är klar med att ge alla positiv feedback är övningen klar. Avsluta genom att tacka alla spelare som deltagit i övningen. Ofta vill dock folk folk sitta kvar och småprata en stund efter övningen.

En version för sociala medier

Hinner man inte med att göra en positiv feedback-runda på plats kan man också göra den online. Har man ett forum eller en diskussionsgrupp i sociala media kan man efter lajvet posta ett inlägg som ser ut ungefär såhär:

Det här är en frivillig positiv feedback-tråd. Om man vill vara med postar man en kommentar: ”Jag vill ha positiv feedback på mitt spel som rollen X”. Den som vill ge positiv feedback på din roll som en undertråd till den kommentaren.

Försök att själv ge minst lika många svar som du får av andra. Försök också att prioritera spelare som inte ännu fått någon feedback eller bara ett fåtal kommentarer över de spelare sm redan fått mycket beröm.

När man skriver positiv feedback i den här tråden är det viktigt att man håller det så konkret som möjligt. Skriv om saker som görs, inte om egenskaper någon har. Hitta saker spelaren gjorde;  handlingar, scener, saker de sa, kroppsspråk, hur snyggt rollen var kostymerad med mera. Att skriva”Du har bra inlevelse” är intetsägande. Det säger så mycket mer om man är konkret och skriver  ”När du slängde dig ut från toan och skrek trodde jag att du var sårad på riktigt”.

Ge de andra spelarna positiv feedback om saker de gjorde, saker rollen sa, vilka fantastiska scener de skapade, djärva saker de gjorde, rollens kroppsspråk, hur deras utrustning passade rollen och så vidare. Koppla allt till handlingar och saker de gjort. Var konkret.

Den som tar emot positiv feedback får inte “säga emot”, eller “skylla ifrån sig” berömmet i tråden utan får bara tacka för feedback på valfritt sätt. Det är också okej att inte svara. Att ta emot positiv feedback kan kännas lite sårbart, så man väljer själv om  man svarar.

Den här tråden är bara till positiv feedback, och det viktigt att man håller sig till ämne till ämnet och inte börjar diskutera något annat. Alla andra diskussioner får tas i andra trådar.”

Oftast räcker det, men vill man kan man också länka till den här artikeln som extra stöd. Positiva feedback-trådar brukar vara uppskattade av de som väljer att delta. Något som däremot är svårt med onlinevarianten är att se till att alla får lika mycket feedback, då olika människor har olika möjlighet att hinna skriva online efter lajvet. Därför kan det vara bra av den som väljer att starta en tråd att delta så mycket som möjligt i den, för att få igång diskussionen.

lajvlabbet-bild-1
Promotionsbild från LajvLabbet. Fotograf Emmelie Nordström.

 

Vanliga frågor och funderingar

Varför måste den som tar emot feedbacken sitta tyst?

För att övningen inte funkar annars. Vi är ofta socialiserade att undvika, förminska, och skylla ifrån oss när vi får komplimanger. Det här gäller speciellt personer som uppfostrats som kvinnor. För att motverka den här tendensen så måste den som tar emot den positiva feedbacken sitta tyst och bara lyssna. Det hjälper också folk att våga prata och ge positiv feedback om de vet att personen inte kommer försöka undvika eller säga emot komplimangen.

Men tänk om någon får en massa positiv feedback medan någon annan får jättelite?

Det här är en viktig fråga. Det bra att den ställs, men i min erfarenhet så brukar gruppen vara duktig att hjälpas åt att alla ser till att alla får ungefär lika mycket positiv feedback. Speciellt i jämförelse med hur orättvis fördelningen av feedback brukar bli under informella eftersnack där ofta är vanligt att en del får väldigt mycket uppmärksamhet och andra betydligt mindre.

När man introducerar den här övningen, säger man till att det är viktigt att grupperna ser till att alla får ungefär lika mycket positiv feedback. Har man påmint om det är grupperna ofta jättebra på de till att det blir jämnt fördelat.

Samtidigt handlar en rättvis fördelning av feedbacken inte om millimeterrättvisa. Kanske får den blyga nybörjaren lite mer bekräftelse än den trygga veteranen om det känns rätt. Rättvisa handlar inte om det exakta antalet kommentarer alla fick, utan att tiden fördelas någotsånär jämnt och att alla går därifrån med känslan att de fick sin rättvisa andel av feedbacken.

Att ge positiv feedback till någon man inte spelade med så mycket

På ett lajv är det naturligt att man hinner spela mer mot vissa och mindre mot andra. Så länge två spelare har har någon meningsfull interaktion alls kan de oftast ge varandra någon sort positiv feedback. Men den feedbacken kommer oftas täcka andra saker jämfört med feedbacken mellan spelare som interagerat mycket med varandra. Man kanske har något att säga om kroppsspråket hos en roll man mest såg på avstånd.

“Även om vi inte pratade mycket under lajvet, så gillade jag hur du spelade på Alices känslor. Man kunde höra exakt vilket humör Alice var på bara genom ljudet av hennes fotsteg. Shit. Jag visste att jag inte ville råka på henne från en mils avstånd. Det var supercoolt.”

Att få den sortens feedback från någon man inte spelade så mycket med kan vara värdefullt att höra. Det är konkret och användbar feedback. Så även om man inte interagerat så mycket försök ge positiv feedback på de saker du märkte.

Men tänk om jag inte har något att säga?

Ibland har man verkligen gillar hur någon spelat sin roll, men har svårt att hitta orden och förklara exakt vad man gillade. I så fall kan man alltid säga “Jag gillade verkligen hur du spelade rollen, men jag har svårt att sätta ord på det. Kanske någon annan har något att säga medan jag försöker hitta orden?” Det funkar för det mesta, för oftast säger någon något man håller med om och då brukar det gå bättre att hitta de rätta orden.

I vissa fall har man stört sig på en annan spelares beteende eller är irriterad på hen av någon annan anledning, och har därför svårt att hitta något positivt att säga. Det kan vara svårt att hitta något positivt att säga då, men just därför är det viktigt att man försöker hitta något litet att berömma, eftersom det är ett sätt att hjälpa dom hitta sätt att bli en bättre spelare. Försök komma på något de gjorde som man uppskattade, hur litet det än var. Kanske var de en bra publik under ett framträdande? Kanske drog de ett skämt som fick dig att le? Kanske hade de någon cool utrustningsdetalj? Kanske var de bra på hjälpa till under städningen? Försök hitta något. Vilka är spelarens styrkor? Vad skulle kunna göra dem till en bättre spelare?

Om man verkligen inte kan komma på något positivt att säga, tacka den andra spelaren för att hen var med på lajvet.

Lajvstorlek

Positiva feedback-rundor funkar bäst på mindre lajv där alla deltagare haft tid att interagera med alla andra. Om lajvet är litet nog kan man dela in deltagarna i vilka grupper som helst för rundorna. Eftersom på lajv med få deltagare har alla spelare kommer ha saker att säga varandra.

Situationen är annorlunda på större lajv. På ett lajv med 300 spelare kommer varje spelare bara hinna interagera med en bråkdel av de andra spelarna. Om man håller i ett stort lajv rekommenderar jag därför inte att man som arrangör organiserar några positiva feedback-rundor, om man inte på något magiskt sätt kan garantera att man kan dela in deltagarna i lagom stora grupper där alla interagerat mycket med alla och ingen hamnar i en grupp där de känner sig utanför. På större lajv är det bättre om spelarna själva tar initiativ till positiva feedback-rundor om de vill ha dem, och låter dem skapa grupper de vet funkar.

Gruppstorlek

Enligt min erfarenhet är 5-6 personer en bra gruppstorlek för positiva feedback-rundor, men man kan självklart göra det både i större och mindre grupper. Då är det dock bra att vara medveten om att ju större gruppen blir, desto mer tid kommer det ta. Varför det? I en större grupp kommer det finnas fler medlemmar att ge positiv feedback, så varje extra medlem betyder att det blir ännu en runda. Dessutom kommer varje runda ta ännu tid eftersom det finns fler personer som vill ge feedback.

Fler rundor * Längre rundor = Det tar mycket längre tid.

Varför bara positiv feedback?

Både positiv och negativ feedback (även kallad konstruktiv feedback) kan vara viktig för att utvecklas och lära sig mer, men den här övningen fokuserar bara på positiv feedback. Det finns ett par anledningar till varför jag valt att utforma övningen på det sättet.

För det första: den här övning hjälper en bli bättre på att ge och ta emot feedback av alla slag. Även om vi bara ger positiv feedback, så tränar man sig på ge feedback i allmänhet. Man blir bättre på att formulera och ta emot konkret feedback, vilket är lika viktigt för negativ feedback.

För de andra: övningen gör en mer bekväm att ta emot feedback. Efter att ha gjort övningen några gånger är det många som känner sig tryggare i att be om negativ feedback när de vill ha det.

För det tredje så är det känsligt att få negativ feedback. Även om man vill ha negativ feedback kanske det inte är rätt tid eller plats för det. Man kanske är emotionellt utmattad eller inte alls bekväm att ta emot det från en grupp människor på det sättet just då.

Så, även om både positiv och negativ feedback är jättebra, så tar positiva feedback-rundor bara upp positiv feedback. De spelare som vill ha negativ feedback kan be om det utanför övningen; när de själva kan välja vem de ber om det, när, var och i vilket sammanhang. Så, vill du ha negativ feedback också rekommenderar jag att du ber om det efter att positiva feedback-rundan är klar och det passar dig.

Är inte den här övningen läskig?

Ja, den positiva feedback-rundan kan vara skitläskig. På ett bra sätt. Min erfarenhet är att de flesta går ifrån övningen och tycker det var en positiv erfarenhet, även om det var läskigt att få en massa komplimanger.

Avslutande ord

Personligen är det här min favoritövning att göra efter ett lajv eller under ett lajvs eftersamtal. Det är trevligt att både ge och få positiv feedback, men övningen hjälper också till att skapa trygghet. Den bidrar till en spelkultur som är kommunikativ, stöttande och där man är uppmärksamma på varandra. När man gör den här övningen regelbundet så vänjer man sig vid att vara uppmärksam på vad man uppskattar i andras spel – för att ha något att säga till dem under den positiv feedback-rundan, men också på ett sätt som hjälper dig lära av dem.

Sammanfattningsvis: Den positiva feedback-rundan rockar. Jag hoppas ni testar den. Det helt okej att kopiera delar a den här texten till lajvhemsidor och liknade så länge ni anger källan.
Jag som skrivit den här artikeln heter Elin Dalstål. Jag ärlajvarrangör, konventsarragör, rollspelsdesigner och feministisk spelbloggare som bosatt i Umeå.

488243_10151156624252351_1970183901_n
Elin Dalstål. Fotograf Willhelm Person.

 

Publicerat av

Elin Dalstål

Elin Dalstål (b. 1986) is a larper, roleplayer, designer and organizer based in Umeå, Sweden. She has organized larps, convententions and been on the board of several larp and gaming organisations.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s