Vampyrlajvsregler del I – Introduktion

Den här delen tar upp syftet med regler i vampyrlajv och vilka förändringar som kan behövas när regler överförs från bordsrollspel till lajvande. Se Var är mitt karaktärsblad – vampyrlajvsregler för den oinvigde för länkar till alla delar.)

Hyll-vampyr del1

De flesta vampyrlajv är sociala intriglajv med touch av skräck. Intriglajv har i sig inget stort behov av ingame-regler. Men de flesta har nog anledningar till att välja just Vampire: the Masquerade som setting istället för, säg, en mundan maffia- eller hovsetting. En sådan ledning är lockelsen i de övernaturliga krafter som vampyrer förknippas med – hypnosen, summoneringen, förmågan att förslava människor under sin vilja. Så fort det finns krafter så kommer det att uppstå debatt om hur de fungerar. Det blir snabbt rörigt om tjugo deltagare i ett lajv ska ha sin egen version av en kraft.

Regler främjar rättvisa genom att olika lajvare kan förvänta sig samma interaktion med lajvvärlden. De hjälper också arrangörerna att inte fatta slumpmässiga och subjektiva beslut, och kan minska inflytandet av offgame-element som popularitet, blyghet, och kvickhet. Vampyrlajv tenderar att ha en större mängd ingame-regler än många andra lajvgenrer. De många reglerna är delvis ett arv från dess ursprung som bordsrollspel, och delvis en konsekvens av att vampyrlajv i de flesta fall arrangeras i form av högfrekventa kampanjlajv. Högfrekventa kampanjlajv brukar ha en större mängd regler eftersom det hjälper lajvvärlden att utvecklas på ett sammanhållet sätt över lång tid.  

Så säg att du vill starta ett vampyrlajv baserat på White Wolf’s Vampire: the Masquerade (V:tM), eller kanske Vampire: the Requiem (V:tR). Du planerar att arrangera ungefär ett lajv i månaden och börjar med att ta fram rollspelsböckerna. Kanske är tärningarna det första som får dig att klia dig i huvudet. Hur får jag en medspelare att förstå att jag vill använda just Presence-kraften Entrancement på dem? Ska en strid verkligen vara baserad på tresekunders-rundor och ta en kvart att rulla fram mitt under lajvet? Går det att dramatisera att förvandla sig till dimma? Det verkar helt enkelt ogörbart att använda bordsrollspelsreglerna i lajv.

Två ledord för vampyrlajvsregler är förenkling och lajvanpassning. Bordsrollspelets regler är som sagt komplexa och att ha med alla spelmekaniker får lätt lajvet att tappa tempo. Det bli många element för både spelare och arrangörer att lära sig och hålla koll på. Det gör att de flesta regelsystem fokuserar på förenkling. Långtgående förenklingar kan dock gå ut över känslan av lajvvärldens realism och settingens trovärdighet. Ibland kan det istället vara nödvändigt att öka komplexiteten i reglerna för att något alls ska gå att gestalta i lajv – ett exempel är disciplinernas handtecken.

Lajvanpassning handlar om att flytta fokus från World of Darkness som helhet till de rum där spelarna faktiskt kommer att lajva. Ett klassiskt exempel är disciplinen animalism – i de rum som lajvet utspelar sig lär det inte finnas några djur, och genom det blir flera av disciplinens krafter oanvändbara. Klaner utan animalism som klandisciplin drabbas föga, medan klaner som har animalism missgynnas. En lajvanpassning kan då vara att byta ut de oanvändbara krafterna, eller lägga till bonuskrafter som går att använda under lajvet. Lajvanpassning kan också bestå av regeltekniska incitament till att göra saker på själva lajvet, snarare än i mellantiden, och till att involvera många karaktärer när något görs.

Vilka regler minskas respektive ökas i komplexitet beror på vilka element som arrangörerna vill betona i sitt lajv. Ett lajv som betonar statusspel och intriger kanske minskar stridsreglerna, medan ett lajv som betonar blod och omänsklighet kanske minskar antalet disciplinnivåer. Avvägningarna kan bli kniviga ifall lajvet också gör mellanspel, alltså rollspelssessioner mellan lajven. Under mellanspel tenderar det att uppstå situationer som lajvreglerna inte är anpassade för, till exempel biljakter och mörkerstrid. Vissa lajv väljer att ha samma regler under lajven som under mellanspelen, medan andra har ett regelsystem för lajven och använder bordsrollspelets regler för mellanspelen.

Att förenkla och lajvanpassa Vampire: the Masquerade är ett enormt jobb att göra från grunden. De flesta svenska vampyrlajvsregler har därför utgått ifrån det kommersiella regelsystemet Mind’s Eye Theatre (MET). En inblick i MET-systemet underlättar för att förstå återkommande element i svenska vampyrlajvsregler – det blir en sorts referens att jämföra andra regler med.


För nästa del av bloggserien om vampyrlajv, se Vampyrlajvregler del II – Så mycket MET.

En tanke på “Vampyrlajvsregler del I – Introduktion”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s